fredag 13. februar 2009

Julen er reddet

Vel, en smule tidlig, eller sent; alt etter hvordan man ser på det. Men nå er julestrømpen til minstebarnet klar!

Optimistisk som jeg var satte jeg meg med garn og pinner den 22. desember og begynte å strikke julestrømpe til det eneste familiemedlemmet uten egen strømpe. I fjor var hun så liten at det ikke var så viktig, men i år var hun jo passert 2, og kom definitivt til å få noe av nissen julaftens morgen.

Men hvem har vel tid til å strikke de siste dagene før jul? Selv med min beste innsats mellom slagene ble ikke strømpen ferdig i tide. Den ble stuet bort og erstetningsstrømpe i form av en mønsterstrikket lest med påtredd snor tryllet frem. Men i går tok jeg den frem igjen, og oppdaget at det kun manglet å felle av og strikke bånd og opphengssnor.

Strømpen er Aran stocking fra boka Handknit holidays, og ifølge mønsteret skulle det strikkes en flettet snor som skulle sys langs åpningen. Men lat som jeg er valgte jeg å plukke opp masker og felle av med en i-cord som jeg forlenget til hank (istedet for heklet snor). Synes det fungerte like greit. Tilslutt valgte jeg å tove den lett på 40 grader sammen med full maskin. Ville ha et litt tettere og stødigere materiale. Jeg har brukt dobbel Artic fra Europris.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar