onsdag 11. februar 2009

Jakten på den perfekte lue

Etter den dårlige erfaringen med finlandshetta bestemte jeg meg for å strikke en tovet øreklafflue til 2-åringen. Denne har begge søskenene og faren fra før; en liten favoritt i familien, altså. Mønsteret er fra PT, og fra boka Strikk tilbehør.

Minste størrelse var 4-6 år, men siden jeg brukte Ullteppegarn, som tover bare man ser hardt på det, var jeg ikke bekymret for at den skulle bli for stor. Prøvde min egen vri ved å strikke den litt lengre i nakken enn foran. La også til en kant rundt hele lua i i-cord, som jeg forlenget til knytesnorer.
Tovet 3 ganger på 30 grader ble den endelig liten nok, og så stiv og tykk at den kan stå av seg selv. Vi prøvekjørte lua ute i 10 minus i går, og den er godkjent! Endelig en lue som står imot barske Finnmarksforhold. Den er tykk nok til å motstå endel vind og med øreklaffene og knytebandene blir den så tett rundt ansiktet at ingen vind sniker seg inn.

Suksess!

2 kommentarer:

  1. Denne lua så flott ut og god og varm også :-)

    SvarSlett
  2. DET var virkelig ei perfekt lue! Nydelig på jenta. Synes kjolen i forrige innlegg var super, gjør jo ingenting at den er litt ettersittende :)

    SvarSlett